prat.kak.net: Hva skjer med SAAB nå? - prat.kak.net

Jump to content

• (2 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

Hva skjer med SAAB nå?

#1 User is offline   canonman 

• Knight
  • PipPip
  • View blog
  • View gallery
  • Group: Members
  • Interests:Bil ,motorsykkel, båt, fotografering og friluftsliv

Posted 24 November 2009 - 17:42

Det ser ikke lyst ut for SAAB nå , håper det snart ordner seg for den tradisjonsrike bilfabrikken...

http://e24.no/utenri...icle3389787.ece
<a href="http://prat.kak.net/blog/canonman/" target="_blank">Canonman sin blog</a>
Bil:2010 Volvo V50 DRIVe. MC:07 BMW R1200GS. Båt:07 Askeladden 645 Beetle.
Kamera:Canon 50D ,EF 70-200 mm f4 L USM ,EF 85mm f1.8, EF-S 17-55mm f2.8 IS USM, Sigma 10-20mm f4-5.6 EX. Blitz:Canon 430EX. Stativer: Manfrotto 055PROB m/488RC4 hode+ 681BMonopod.
0

#2 User is offline   JoBruheim 

• Queen
  • PipPipPipPipPip
  • View blog
  • Interests:Bil, Data, Elektronikk!

Posted 24 November 2009 - 19:00

....
0

#3 User is offline   ninjamannen78 

• Knight
  • PipPip

Posted 27 November 2009 - 10:25

Hvem bryr seg om Saab, de har aldrig laget en bil jeg kunne tenke meg.
/Christian
0

#4 User is offline   njadve 

• Knight
  • PipPip

Posted 27 November 2009 - 10:29

Virkelig? Jeg har litt dilla på den siste 9-3, synes det er en utrolig pen bil...

Posted Image
0

#5 User is offline   kvileren 

• Pawn
  • Pip

Posted 27 November 2009 - 11:25

Det er vel ikke til å komme bort ifra at SAAB ble mindre SAAB når GM kjøpte dem. Noe av grunnen til at avtalen strandet var jo at den nye 9-5en var full av feil og bar preg av hastverksarbeid, dette lover ikke bra for Opel sin Insigna heller.

Men...jeg har tror på at det kan skje noe mellom GM og Köningsegg igjen bare den svenske stat ser hva det kan føre til om SAAb går konkurs. Dermed er de sikkert villige til å spytte inn mer penger. Köningsegg er jo inn i SAAB for å tjene penger så jeg skjønner godt at de valgte å gjøre som de gjør på nåværende tidspunkt.
0

#6 User is offline   MiniF1 

• Knight
  • PipPip
  • Interests:Biler, klokker, kampsport og Formel 1.

Posted 27 November 2009 - 11:55

View Postkvileren, on 27 November 2009 - 11:25, said:

Det er vel ikke til å komme bort ifra at SAAB ble mindre SAAB når GM kjøpte dem. Noe av grunnen til at avtalen strandet var jo at den nye 9-5en var full av feil og bar preg av hastverksarbeid, dette lover ikke bra for Opel sin Insigna heller.

Men...jeg har tror på at det kan skje noe mellom GM og Köningsegg igjen bare den svenske stat ser hva det kan føre til om SAAb går konkurs. Dermed er de sikkert villige til å spytte inn mer penger. Köningsegg er jo inn i SAAB for å tjene penger så jeg skjønner godt at de valgte å gjøre som de gjør på nåværende tidspunkt.

Opel Insignia har ingenting med SAAB 9.5 å gjøre, og så langt er det rapportert om ubetydelige reklamasjoner på de x-antall tusen som er levert. Opel har hatt en enestående trend hva gjelder kvalitetsforbedring. Siden introen av forrige Vectra i 2002, har Opel redusert sine reklamasjonskostnader med over 60%. Det er intet annet enn forbløffende bra, og samtidig nødvendig for at de skulle overleve.

SAAB kommer neppe til å forsvinne som merke med det første. Mulig staten går inn med flere milliarder, men det vil likevel bare være en kortsiktig redningspakke... igjen. SAAB trenger en eier som kan produsere bilene på en billigere måte, og samtidig forbedre kvaliteten. Det beste hadde vært at Opel tok over produksjonen, da de har bevist at de kan produsere gode biler. Alternativet er at det blir kjøpt opp av et kinesisk eller indisk selskap, og produksjonen flyttes til Asia... ikke bra.

På hvilken måte mener du forresten at SAAB ble mindre SAAB etter at GM tok over aksjene i 2000?
0

#7 User is offline   ninjamannen78 

• Knight
  • PipPip

Posted 27 November 2009 - 13:02

View Postninjamannen78, on 27 November 2009 - 10:25, said:

Rettelse, har alltid syntes dette var en nydelig bil:
Posted Image
/Christian
0

#8 User is offline   kvileren 

• Pawn
  • Pip

Posted 27 November 2009 - 13:10

Den første del der jeg sier at SAAB 9-5 baserer seg på Opel Insignia hentet jeg fra denne db.no artikkelen.

Stemmer ikke dette?
Noen annen dyptgående kjennskap har jeg ikke til denne saken.
0

#9 User is offline   MiniF1 

• Knight
  • PipPip
  • Interests:Biler, klokker, kampsport og Formel 1.

Posted 27 November 2009 - 15:14

View Postkvileren, on 27 November 2009 - 13:10, said:

Den første del der jeg sier at SAAB 9-5 baserer seg på Opel Insignia hentet jeg fra denne db.no artikkelen.

Stemmer ikke dette?
Noen annen dyptgående kjennskap har jeg ikke til denne saken.

Ok. Jeg ser de har skrevet som følger:

"9-5 er utviklet i samarbeid med Opel og deler mye av teknologien med deres modell Insignia. Etter sigende har Opel hatt en rekke tekniske problemer med Insignia i Tyskland, noe som også kan være overførbart til den nye Saab-modellen."

Det er riktig at Insignia og 9.5 deler platform og enkelte komponenter, på lik linje som Vectra delte med SAAB 9.3. Likevel var feilprosenten høyere på SAABen enn på Vectraen. Det er da naturlig å tro at det er i sammenstningsfasen at rutinene er dårligere hos SAAB. Det samme har vi sett hos f.eks. Mondeo/X-Type, Mondeo/Mazda 6 og VW Polo/SEAT Ibiza - bygd på samme platform, med mange like komponenter, men den ene har en høyere feilprosent enn den andre.

At Insignia har hatt mye tekniske problemer i Tyskland har jeg ikke fått med meg i noen tyske bil-media, så jeg aner ikke hva de referer til. Ifølge Opels distrikssjef som jeg traff nylig ved et besøk på min gamle arbeidsplass (Opel/SAAB), var det tvert i mot bare lovord og positive tilbakemeldinger om kvalitet og reklamasjoner. Hvis det viser seg at Opel "kludrer til" denne modellen, vil det være enormt synd. For første gang på mange år føler jeg Opel er på vei til noe positivt med litt spennende design, innovative løsninger og som nevnt, meget god kvalitet. Synd om dette stemmer og de skulle bli rammet av en ny runde med misfornøyde kunder og enorme reklamasjonskostnader.
0

#10 User is offline   JoBruheim 

• Queen
  • PipPipPipPipPip
  • View blog
  • Interests:Bil, Data, Elektronikk!

Posted 27 November 2009 - 15:32

View Postninjamannen78, on 27 November 2009 - 10:25, said:

Jeg bryr meg om Saab :)
0

#11 User is offline   njadve 

• Knight
  • PipPip

Posted 27 November 2009 - 17:49

View PostJoBruheim, on 27 November 2009 - 15:32, said:

Merkelig...

Noen spesiell grunn? :rolleyes:
0

#12 User is offline   canonman 

• Knight
  • PipPip
  • View blog
  • View gallery

Posted 27 November 2009 - 18:27

View PostMiniF1, on 27 November 2009 - 11:55, said:

Opel Insignia har ingenting med SAAB 9.5 å gjøre, og så langt er det rapportert om ubetydelige reklamasjoner på de x-antall tusen som er levert. Opel har hatt en enestående trend hva gjelder kvalitetsforbedring. Siden introen av forrige Vectra i 2002, har Opel redusert sine reklamasjonskostnader med over 60%. Det er intet annet enn forbløffende bra, og samtidig nødvendig for at de skulle overleve.

SAAB kommer neppe til å forsvinne som merke med det første. Mulig staten går inn med flere milliarder, men det vil likevel bare være en kortsiktig redningspakke... igjen. SAAB trenger en eier som kan produsere bilene på en billigere måte, og samtidig forbedre kvaliteten. Det beste hadde vært at Opel tok over produksjonen, da de har bevist at de kan produsere gode biler. Alternativet er at det blir kjøpt opp av et kinesisk eller indisk selskap, og produksjonen flyttes til Asia... ikke bra.

På hvilken måte mener du forresten at SAAB ble mindre SAAB etter at GM tok over aksjene i 2000?

Som jeg skulle sagt det selv :thumbsup:

Når det gjelder Kinesisk oppkjøp så leste jeg i Bergens Tidende i dag at det er nettopp det som kan skje nå , det Kinesiske selskapet som var i dialog med Köningsegg om oppkjøpet tidligere har gitt utrykk for å ville gi bud på hele sulamitten.
Om dette er helt negativt kan jeg ikke uttale meg om , men må si at jeg er litt skeptisk til ryktene om at Kinesiske Geely skal kjøpe Volvo ut av Ford.
Geely og Volvo PV sier imidlertid at oppkjøpet ikke vil få noen virkning på verken utvikling eller produksjon da de Svenske avdelingene og de ansatte skal fortsette som før.
Uansett , økonomi er økonomi , det finnes ingen regler :hmm:
<a href="http://prat.kak.net/blog/canonman/" target="_blank">Canonman sin blog</a>
Kamera:Canon 50D ,EF 70-200 mm f4 L USM ,EF 85mm f1.8, EF-S 17-55mm f2.8 IS USM, Sigma 10-20mm f4-5.6 EX. Blitz:Canon 430EX. Stativer: Manfrotto 055PROB m/488RC4 hode+ 681BMonopod.
0

#13 User is offline   canonman 

• Knight
  • PipPip
  • View blog
  • View gallery

Posted 27 November 2009 - 18:28

View PostJoBruheim, on 27 November 2009 - 15:32, said:

Jepp og jeg bryr meg også om alle andre merker :)
0

#14 User is offline   njadve 

• Knight
  • PipPip

Posted 27 November 2009 - 19:23

Kina-penger i Saab er nok ikke det dummeste. Om de får fortsette med design og kvalitetskontroll fra vesten kan det faktisk bli veldig bra for Saab. Kineserne er utrolig dyktige, en del folk undervurderer dem uten å vite at de produserer et vanvittig antall ingeniører hver eneste år...
0

#15 User is offline   kvileren 

• Pawn
  • Pip

Posted 27 November 2009 - 19:50

Mitt utsagn ang kvalitetet på den nye 9-5 og Insignia var utelukkende hentet fra denne artikkelen i DB.no. Tok meg ikke tid til å sjekke opp kildene før jeg la den ut.

Det er vel snakk om at investorene bak Köningsegg som nå kunne tenke seg å gå i dialog med GM om å få kjøpe SAAB.
Jeg håper i alle fall at merket ikke forsvinner ut og at SAAB fortsetter med sine særegenheter. Tiden der de kunne produsere hele bilen selv er forbi.

View PostMiniF1, on 27 November 2009 - 15:14, said:

Ok. Jeg ser de har skrevet som følger:

"9-5 er utviklet i samarbeid med Opel og deler mye av teknologien med deres modell Insignia. Etter sigende har Opel hatt en rekke tekniske problemer med Insignia i Tyskland, noe som også kan være overførbart til den nye Saab-modellen."

Det er riktig at Insignia og 9.5 deler platform og enkelte komponenter, på lik linje som Vectra delte med SAAB 9.3. Likevel var feilprosenten høyere på SAABen enn på Vectraen. Det er da naturlig å tro at det er i sammenstningsfasen at rutinene er dårligere hos SAAB. Det samme har vi sett hos f.eks. Mondeo/X-Type, Mondeo/Mazda 6 og VW Polo/SEAT Ibiza - bygd på samme platform, med mange like komponenter, men den ene har en høyere feilprosent enn den andre.

At Insignia har hatt mye tekniske problemer i Tyskland har jeg ikke fått med meg i noen tyske bil-media, så jeg aner ikke hva de referer til. Ifølge Opels distrikssjef som jeg traff nylig ved et besøk på min gamle arbeidsplass (Opel/SAAB), var det tvert i mot bare lovord og positive tilbakemeldinger om kvalitet og reklamasjoner. Hvis det viser seg at Opel "kludrer til" denne modellen, vil det være enormt synd. For første gang på mange år føler jeg Opel er på vei til noe positivt med litt spennende design, innovative løsninger og som nevnt, meget god kvalitet. Synd om dette stemmer og de skulle bli rammet av en ny runde med misfornøyde kunder og enorme reklamasjonskostnader.

0

Share this topic:

• (2 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

1 User(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users