Jump to content

Photo

Tar du bilder i RAW eller JPEG?

• Please log in to reply
14 replies to this topic

Poll: Tar du bilder i JPEG eller RAW?

Tar du bilder i JPEG eller RAW?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#1 kak

kak

King

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5,785 posts

Posted 08 April 2006 - 14:27

Tar du bilder primært i JPEG eller RAW? Hvilket program bruker du til konvertering av RAW-filene dine? Det er en del programmer som gjør dette, her er noen:

- Photoshop + RAW
- Bibble Labs
- Rawshooter (dansk)
- Nikon Capture (for Nikon)
- Capture One
- RAW Photodesk (norskutviklet)

Det er sikkert flere enn dette også, hvilket program bruker du? Hvis du ikke bruker Photoshop "all in one" løsning, hvilket program bruker du i tillegg til en av disse programmene for RAW-konvertering?

Posted Image

Posted Image

"Filetternavnet" på RAW-filene fra de forskjellige kameraprodusentene er også forskjellig:

CRW, CR2 - Canon digital camera RAW file formats
MRW - Minolta digital camera RAW file format
NEF - Nikon digital camera RAW file format
ORF - Olympus digital camera RAW file format
RAF - Fuji digital camera RAW file format
PEF - Pentax digital camera RAW file format
X3F - Sigma digital camera RAW file format
DCR, KDC - Kodak digital camera RAW file format
SRF - Sony digital camera RAW file format
RAW - Panasonic, Casio, Leica digital camera RAW file format
DNG - Adobe RAW file format (Digital NeGative)

#2 cinquecento

cinquecento

Rook

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1,273 posts

Posted 08 April 2006 - 14:48

Tar bilder i JPEG jeg...siden jeg ikke er så veldig raw til å ta bilder enda.... :lol: :lol:
Bil: Snart kommer '93 Fiat Cinquecento.........

#3 PMnormal

PMnormal

Bishop

• Members
  • PipPipPip
  • 641 posts

Posted 08 April 2006 - 15:33

Her i huset går det helt klart i Rawshooter Premium. Gode resultater, samtidig som det er enkelt og oversiktlig.
For de med dSLR er det anbefalelsesverdig å prøve. Man kan jo teste ut gratisversjonen som heter Rawshooter Essensiells. Anbefales for bildenes skyld.

#4 tovleander

tovleander

Knight

• Members
  • PipPip
  • 417 posts
  • Interests:Fotografering

Posted 08 April 2006 - 16:32

For det meste i JPG, men en skjelden gang også i RAW.. så jeg stemte jpeg jeg
Nikon D50 Digital SLR kit Sort w/18-55mm f.3,5-5,6G AF-S, 50mm F.1,8D AF, 18-105mm F3,5-5,6 ED VR AF-S DX.

#5 kak

kak

King

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5,785 posts

Posted 08 April 2006 - 16:38

Inntil jeg kjøpte Nikon D70S'en i november har jeg ikke tatt bilder i noe annet enn JPEG, da de kameraene jeg har hatt ikke har tatt bilder i RAW-format. Nå tar jeg derimot primært i RAW. Skulle jeg dog få plassproblemer på minnebrikkene mine, får jeg heller gå ned til JPEG. Men tror det ikke skal bli noe stort problem, da jeg har 2GB+1GB+1GB+512MB+512MB (5GB totalt) med minnebrikker! ;)

Til konvertering av RAW-filene, eller NEF som de heter hos Nikon, så har jeg vært igjennom disse programmene:

- Photoshop
- Bibble Labs
- Rawshooter Essentials / Premium 2006
- Nikon Capture

Og etter litt testing frem og tilbake i alle disse programmene, var det Rawshooter Premium 2006 som jeg falt for.

Hvorfor jeg tar bilder i RAW? Fordi kvaliteten er bedre og mulighetene for justeringer i ettertid er mye bedre, spesielt når det gjelder hvitbalansen.

#6 PMnormal

PMnormal

Bishop

• Members
  • PipPipPip
  • 641 posts

Posted 08 April 2006 - 16:50

Man merker faktisk forskjellene på skarphet også. Derfor bruker jeg bare jpg når jeg er ute og reiser, og derfor ønsker å spare plass. Når jeg får meg et brukervennlig mellomlager så forandrer nok dette seg også. Da blir det 100% raw for meg.
Vet dere at det finnes et dSLR som bare tar raw? Det er det fantastiske Sigma SD10, som bruker den utrolige Foveon-sensoren. Vurderte sterkt dette kameraet da jeg kjøpte 20D. Hadde jeg ikke fått så godt pristilbud på 20D (ekstremt godt tilbud), så hadde jeg kanskje endt opp med Sigma.

#7 kak

kak

King

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5,785 posts

Posted 08 April 2006 - 16:53

Ja, skarphet er også en av fordelene med RAW. At Sigma SB10 bare tar bilder i RAW, det var jeg faktisk ikke klar over. Har nok ikke satt meg alt for mye inn i det kameraet. Sigma regnes for å produsere "uoriginal optikk", men hva er det når du har ett Sigma-hus? Jo, original optikk! :D

Posted Image

#8 PMnormal

PMnormal

Bishop

• Members
  • PipPipPip
  • 641 posts

Posted 08 April 2006 - 17:02

Ja, skarphet er også en av fordelene med RAW. At Sigma SB10 bare tar bilder i RAW, det var jeg faktisk ikke klar over. Har nok ikke satt meg alt for mye inn i det kameraet. Sigma regnes for å produsere "uoriginal optikk", men hva er det når du har ett Sigma-hus? Jo, original optikk! :D

Nettopp ;)
Den store fordelen for Sigma-elskere er jo at det ikke finnes kompabilitetsproblemer med dette huset. Bildene det tar er på de fleste områder overlegent Nikon/Canon, og burde være noe for alle liebhavere :thumbsup:

#9 kak

kak

King

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5,785 posts

Posted 08 April 2006 - 17:03

Litt off topic kanskje, men shitt au: Hva er det som gjør Sigma SD10 overlegent?

#10 PMnormal

PMnormal

Bishop

• Members
  • PipPipPip
  • 641 posts

Posted 08 April 2006 - 17:37

Litt off topic kanskje, men shitt au: Hva er det som gjør Sigma SD10 overlegent?

Jeg vet at også andre deler inn sensoren i forskjellige deler, men Foveon deler den inn i tre lag. Den simulerer fargesjiktene til analog film, og har et uovertruffen dynamisk fargeomfang enn alle andre. Fargene ser nesten ut som scannet mellomformatfilm. Du bør sjekke bilder på nettet. De har en helt utrolig fargemetning. Selv Olympus og Fuji S3Pro må bite i gresset ettertrykkelig. Det er bare helt utrolig.
Minuset er at du kan ikke lage så veldig store forstørrelser. Det begrenser seg med oppløsningen, men det takler fint A4/A3.

#11 Rousp

Rousp

Rook

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1,618 posts

Posted 09 April 2006 - 00:57

RAW bruker jeg til skikkelige bilder..
JPEG Fine til besøk ol..

#12 kak

kak

King

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5,785 posts

Posted 09 April 2006 - 01:07

RAW bruker jeg til skikkelige bilder..
JPEG Fine til besøk ol..

RAW til seriøs fotografering og JPEG til "snapshots" med andre ord? ;)

#13 canonman

canonman

Knight

• Members
  • PipPip
  • 413 posts
  • Interests:Bil ,motorsykkel, båt, fotografering og friluftsliv

Posted 09 April 2006 - 10:20

Jeg tar i hovedsak bildene i RAW og behandler dem i P.S sin RAWkonverter , men venter på en oppdatering til min nye 30D.
Så nå bruker jeg det programmet som fulgte kameraet.
Ellers bruker jeg ofte JPG til enkelte snapshots og i ferier m.m
Men er det litt "usikre forhold" , som merkelige lyskilder og til bilder jeg ser jeg kan få bruk for i konkurranser o.l så bruker jeg RAW likevel :)
Så derfor blir det i hovedsak RAW det går i....
<a href="http://prat.kak.net/...blog/canonman/" target="_blank">Canonman sin blog</a>
Bil:2010 Volvo V50 DRIVe. MC:07 BMW R1200GS. Båt:07 Askeladden 645 Beetle.
Kamera:Canon 50D ,EF 70-200 mm f4 L USM ,EF 85mm f1.8, EF-S 17-55mm f2.8 IS USM, Sigma 10-20mm f4-5.6 EX. Blitz:Canon 430EX. Stativer: Manfrotto 055PROB m/488RC4 hode+ 681BMonopod.

#14 kak

kak

King

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5,785 posts

Posted 12 April 2006 - 16:36

Bibble updated to version 4.7

Bibble Labs has today announced an update to its professional RAW workflow and conversion software with version 4.7. Bibble 4.7 fully integrates Athentech's award winning Perfectly Clear® automatic image correction technology into the raw workflow. Bibble 4.7 also includes new camera support for the Canon 30D, Olympus Evolt E330 and the Panasonic Lumix DMC-FZ30 and a new Vibrancy control for selective enhancement of image saturation.

Les resten av artikkelen på dpreview.com!

#15 kak

kak

King

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5,785 posts

Posted 12 April 2006 - 16:37

Capture One 3.7.4 speeds up capture rates

Phase One has updated its Capture One RAW workflow software to support more cameras and more RAW file formats. Capture One version 3.7.4 is now also designed to run natively on both Intel and PowerPC based Mac computers, with speed increases of up to 40 per cent for Intel Macs. Capture One 3.7.4 also offers speed enhancements for Windows and PowerPC Mac users and is a free update for existing users.

Les resten av artikkelen på dpreview.com!

@canonman: Legg merke til dette:

Support for RAW files from Canon cameras including the new EOS 30D, the full Pentax *ist series and the Sony DSC-R1 — the first Sony camera to be supported by Capture One — have also been included in the update. Phase One’s professional grade workflow software, Capture One PRO, provides tethered and RAW file support for all Canon EOS cameras, including the new
30D.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users